ایران در دوران کرونا از نظر قربانیان پرستاری «جزء اولین‌ کشورها در جهان» بود

دبیرکل خانه پرستار ایران می‌گوید که در دوران کرونا، از نظر جان‌باختگان پرستاری، ایران جزء اولین‌ کشورها در جهان بوده است و ماهانه حدود ۳۰۰ نیروی متخصص در این حوزه مهاجرت کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، محمد شریفی‌ مقدم روز جمعه، ۲۷ اسفند، از جمله دلایل آمار بالای مرگ‌ و میر پرستاران را «فشار بالای کار» عنوان کرد و گفت: «بر مبنای کف استانداردهای جهانی به ازای هر هزار نفر باید سه پرستار وجود داشته باشد، اما در ایران این میزان یک و نیم پرستار به ازای هر هزار نفر است.»

آقای شریفی در این گفت‌وگو به آمار پرستاران جان‌باخته بر اثر کرونا و آخرین آمار پرستارانی که در دو سال گذشته به کرونا مبتلا شده‌اند اشاره نکرد. او پیشتر اواسط ماه مهر گفته بود که آمار مربوط به کارکنان بهداشتی و درمانی، «کاملاً امنیتی» است.‏

از زمان شیوع کرونا در ایران، مسئولان بهداشتی و درمانی بارها درباره شدت گرفتن موج مهاجرت پرستاران از کشور هشدار داده‌اند. درباره شمار پرستارانی که در دو سال گذشته اقدام به مهاجرت کرده‌اند تاکنون آمارهای متفاوتی از هزار و ۵۰۰ تا شش هزار نفر اعلام شده است.

یوسف رحیمی، عضو شورای‌ عالی سازمان نظام پرستاری، در ماه شهریور از افزایش شش برابری تقاضای پرستاران برای مهاجرت خبر داده و گفته بود که «شاید بیش از ۱۵۰۰ نفر در سال اقدام به مهاجرت می‌کنند».

آرمین زارعیان، رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری ایران نیز اوایل شهریور گفته بود که از زمان شیوع کرونا در کشور تا آن زمان بیش از صد هزار نفر از پرستاران به کرونا مبتلا شده‌اند.

دبیرکل خانه پرستار «دشواریِ شغل پرستاری» و «دستمزد نامناسب» را از جمله دلایل نارضایتی پرستاران در ایران عنوان کرد و گفت که حدود ۴۵ درصد پرستاران در ایران قرارداد موقت دارند و حدود صدهزار نفر نیز بیکار هستند.

در دو سال گذشته همزمان با تشدید فشارهای اقتصادی و تجمعات اعتراضی در اصناف مختلف، پرستاران نیز بارها در اعتراض به وضعیت کار و معیشت و همچنین بی‌توجهی مسئولان به مطالبات‌شان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد