سیدات کرة القدم الإیرانیة: التأهل إلى کأس آسیا بدون مباراة تمهیدیة

رفتار فدراسیون در کوتاهی کردن برای تیم‌های ملی زنان و مردان تبعیض‌آمیز نیست

تیم ملی فوتبال زنان ایران وقتی به جام ملت‌های آسیا صعود کرد، همه از یک رخداد تاریخی در فوتبال ایران حرف زدند. در حالی که جام ملت‌ها در پایان ماه دی در هند آغاز می‌شود، تیم ملی زنان بدون بازی تدارکاتی و فقط با یک اردوی ده روزه در جزیره کیش، مسابقاتی را شروع می‌کند که تجربه شرکت در آن را ندارد.

ایران در جام ملت‌های آسیا با هند، چین، و تایوان (چین تایپه) هم‌گروه است و اولین بازی‌اش را مقابل میزبان انجام می‌دهد. مدیران فدراسیون فوتبال در روزهایی که تیم ملی زنان به جام ملت‌ها صعود کرد، در خبرسازی با چاشنی افتخار تبحر داشتند، اما هر چه زمان گذشت، خبری از برنامه‌ریزی و برگزاری بازی‌های تدارکاتی برای این تیم نبود.

البته فدراسیون برای تیم ملی مردان نیز پیش از حساس‌ترین بازی‌هایش در راه جام جهانی قطر در یک سال اخیر، بازی‌های تدارکاتی برگزار نکرده است. دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی مردان ایران، نیز پیگیر اردو و بازی‌های تدارکاتی مناسب برای تیم ملی نیست، و در مقابل کوتاهی فدراسیون، با مماشات رفتار می‌کند. رفتار فدراسیون در برگزار نکردن بازی‌های تدارکاتی برای تیم ملی زنان و مردان تبعیض‌آمیز نیست و درباره هر دو تیم کوتاهی می‌کند.

البته تیم ملی زنان حدود یک ماه پیش قرار بود در اردوی بلژیک مهمان باشگاه شارلروا باشد، اما به این دلیل که مالک ایرانی باشگاه شارلروا نسبت فامیلی با مرتضی‌قلی بیات، نخست‌وزیر و وزیر دارایی دهه ۱۳۲۰ ایران دارد، مجوز برگزاری این اردو برای تیم ملی زنان صادر نشد. حتی تعدادی از نمایندگان مجلس علیه برگزاری اردوی تیم ملی زنان در بلژیک موضع گرفتند و فدراسیون فوتبال نتوانست مستقلانه درباره برگزاری اردوی تیمش تصمیم بگیرد. مریم ایراندوست، سرمربی تیم ملی زنان ایران، درباره غیرمستقل بودن فدراسیون در برگزاری اردوی خارجی گفته بود: «هر کشوری که ما را دعوت می‌کند، شورای برون‌مرزی باید مجوز بدهد تا تیم اعزام شود، اما این مجوز صادر نشد. همه‌چیز هم از سمت شارلروای بلژیک و فدراسیون فوتبال مهیا بود، و حتی ما با پرواز چارتر به بلژیک می‌رفتیم. اما سفر لغو شد و بزرگ‌ترین ضربه را خوردیم.»

اعتراضات بهبهان؛ تعیین زمان و شعبه دادگاه رسیدگی به اتهامات چهار شهروند

 جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد فاطمی، امین صالحی زاده، محمد نظریان تمبی و سجاد طیبی در تاریخ ۴ دیماه در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ شهرستان بهبهان برگزار خواهد شد. این شهروندان در جریان اعتراضات تیرماه سال گذشته در بهبهان نسبت به “وضعیت نابسامان اقتصادی کشور” و “صدور حکم اعدام در پاسخ به اعتراضات مردمی ۹۸” به همراه تعدادی از شهروندان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زمان و شعبه جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد فاطمی، امین صالحی زاده، محمد نظریان تمبی و سجاد طیبی، شهروندان اهل بهبهان تعیین شد.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروندان در تاریخ ۴ دیماه ۱۴۰۰، در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ شهرستان بهبهان برگزار خواهد شد.

محمد فاطمی، امین صالحی زاده و محمد نظریان تمبی پیشتر در آبان‌ماه ۹۹ از بابت اتهامات “توهین به رهبری، مشارکت در اخلال در نظم و آسایش عمومی و بر هم زدن امنیت کشور و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/خارجی” به شعبه ۳ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بهبهان به ریاست قاضی کاظم طیب احضار شده بودند.

این شهروندان پیشتر در خصوص اعتراضات مردمی بهبهان بازداشت شده بودند. گفته می‌شود محمد نظریان در جریان بازجویی‌ها توسط ماموران اداره اطلاعات مورد ضرب و شتم و شکنجه فیزیکی قرار گرفته‌ بود.

امین صالحی زاده ۲۱ ساله، میزان تحصیلات پنجم ابتدایی و بیکار است.

۲۶ تیرماه سال گذشته مردم بهبهان در میدان بانک ملی این شهر در اعتراض به “وضعیت نابسامان اقتصادی کشور” و “صدور حکم اعدام در پاسخ به اعتراضات مردمی سال گذشته” اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. شمار زیادی از شهروندان معترض در جریان این تجمع و تعدادی پس از پایان اعتراضات در منازل خود بازداشت شدند. هرانا پیشتر طی چند گزارش ضمن احراز هویت شماری از بازداشت شدگان از بازداشت ده‌ها شهروند در ارتباط با این اعتراضات خبر داد.

در جریان اعتراضات آبان ۹۸ در بهبهان تعدادی از شهروندان ساکن این شهر ازجمله مهرداد دشتی نیا، محمود دشتی نیا، فرزاد انصاری فر، محمدحسین قنواتی، احسان عبدالله نژاد و محمد حشم دار با شلیک گلوله نیروهای امنیتی جان خود را از دست دادند. هرانا همچنین در تاریخ ۱ آبان‌ماه سال گذشته از صدور حکم ۱۰۹ سال حبس و ۲۵۹۰ ضربه شلاق برای ۳۶ تن از بازداشت شدگان اعتراضات آبان در بهبهان توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان بهبهان خبر داد.

شکایت طلاب قم از ۱۵ بازیگر زن: لباس تنگ می‌پوشند و گردن و گوش‌شان معلوم است

تصویر آرشیوی از تجمع مدافعان حجاب اجباری 

برخی رسانه‌های داخلی ایران از شکایت ۹ تشکل و نهاد مذهبی در قم از برخی بازیگران زن به دلیل پوشش آن‌ها و «ضررهای معنوی» واردشده به شاکیان خبر داده‌اند.

سایت‌های خبری ایران روز یک‌شنبه، ۲۸ آذر ضمن انتشار عکس شکایت‌نامه این طلاب، تعداد بازیگرانی را که از آن‌ها شکایت شده بدون ذکر نام، ۱۵ نفر اعلام کرده‌اند.

در متن شکایت طلاب که تاریخ آن ۲۷ آذر ثبت شده، آمده است که این اقدام در پی « معلوم بودن مقداری از سینه، گردن و گوش‌ها، استفاده از کلاه لبه‌دار و وسایل تزئینی مانند گل ِسر به جای روسری، پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان و معلوم بودن برجستگی‌های بدن، پوشیدن شلوارک و شلوارهای پاره و ساپورت رنگ بدن، پوشیدن لباس‌های آستین‌کوتاه و مانتوهای شیشه‌ای» صورت گرفته است.

در ادامه این شکایت آمده است که این بازیگران با انتشار تصاویر خود در اینستاگرام و حضور در معابر و مجالس عمومی با این پوشش‌ها، به این طلاب، خانواده و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند «ضرر معنوی» وارد کرده و شاکیان خواستار جبران تمامی این ضررها شده‌اند.

در شکایت طلاب قم هم‌چنین گفته شده نقش بستن تصاویر جنسی این زنان در اذهان در کنار پیامدهای اجتماعی موجب برخی آثار فردی از جمله «تحلیل رفتن عقل»، «محرومیت انس با خدا» و «تاثیرات منفی در روابط حسنه زن و شوهر» می‌شود.

اعتراض برخی مسئولان، نمایندگان مجلس و تشکل‌های و نهادهای مذهبی از موضوع حجاب به‌ویژه پوشش زنان بازیگر هر از چندگاه خبرساز می‌شود.

پیشتر نیز برخی از نمایندگان مجلس از روش کارگردانان ایرانی برای حل مشکل پوشش بازیگران زن مانند گذاشتن کلاه، کلاه‌گیس و به‌کارگیری زنان غیر مسلمان انتقاد کرده بودند.

با وجود رعایت پوشش اسلامی از سوی اکثریت زنان جامعه، تا چند سال پس از انقلاب ۵۷ در ایران، حجاب، اجباری نبود. اما پس از تصویب قانون مربوط به آن از سوی مجلس و تعیین مجازات در قانون مجازات اسلامی در سال ۱۳۶۲، پوشش مورد تایید حاکمیت در انظار عمومی از معابر و محل‌های کار گرفته تا رسانه‌ها اجباری شد.

محمد نجفی از زندان اراک به مرخصی استعلاجی اعزام شد

 

محمد نجفی، وکیل دادگستری، امروز یکشنبه ۲۸ آذرماه از زندان اراک به مرخصی استعلاجی اعزام شد. آقای نجفی پیشتر در تاریخ ۲۰ آذرماه در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و مخالفت با اعزام وی به مرخصی درمانی دست به اعتصاب غذا زده و در تاریخ ۲۳ آذرماه پس از انتقال به بیمارستان و انجام معاینات پزشکی به اعتصاب غذای خود پایان داده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰، محمد نجفی، وکیل دادگستری محبوس در زندان اراک، از این زندان به مرخصی استعلاجی اعزام شد.

آقای نجفی پیشتر در تاریخ ۲۰ آذرماه در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و مخالفت با اعزام وی به مرخصی درمانی دست به اعتصاب غذا زده و در تاریخ ۲۳ آذرماه پس از انتقال به بیمارستان و انجام معاینات پزشکی به اعتصاب غذای خود پایان داده بود. طبق تشخیص پزشک، او باید بزودی تحت آنژیوگرافی قلب قرار بگیرد.

آقای نجفی از روز شنبه ۲۰ آذرماه در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و مخالفت با اعزام وی به مرخصی درمانی اعتصاب غذا کرد و به یکی از سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شد.

این وکیل دادگستری در تاریخ ۱۲ تیرماه از بابت پرونده‌ای که اخیرا برای وی گشوده شده، در شعبه ۵ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اراک مورد تفهیم اتهام قرار گرفته بود. آقای نجفی پس از تفهیم اتهام و صدور قرار کفالت به زندان بازگردانده شد.

محمد نجفی پیش از این نیز به اتهام توهین به رهبری توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب اراک به ۳ سال حبس تعزیری و به اتهام نشر اکاذیب توسط دادگاه کیفری اراک به ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شد. آقای نجفی اواسط آذرماه ۹۷ در بخش دوم این پرونده نیز توسط شعبه یک دادگاه انقلاب اراک از بابت اتهامات “تبلیغ علیه نظام”، “توهین به رهبری” و “کمک به دولت متخاصم از طریق مصاحبه با صدای آمریکا، رادیو فردا و بی‌بی‌سی فارسی” به ۱۳ سال حبس محکوم شد. محمد نجفی در ارتباط با بخش نخست پرونده خود با شمول عفو در فروردین‌ ۹۸ به صورت زودهنگام از زندان آزاد شد و پس از ۴ روز از بابت محکومیت در پرونده‌های دیگر خود مجددا بازداشت و به زندان اراک منتقل شد.

آقای نجفی در تاریخ ۲ بهمن‌ماه ۹۸ در پرونده‌ دیگری توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان شازند در ارتباط با انتشار نامه‌ای خطاب به “علی خامنه‌ای در فضای مجازی” از بابت اتهام “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” به ۲ سال حبس تعزیری و پرداخت ۴۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم و این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی عینا تایید شد. صدور و تایید این حکم در حالی بود که وی پیشتر در تاریخ ۲۴ آذرماه ۹۷ از بابت همین اتهامات به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده و این حکم نیز عینا به تائید دادگاه تجدیدنظر رسیده بود. محمد نجفی مجددا بهمن‌ماه ۹۸ نیز در پرونده‌ای دیگر توسط شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی شهمیرزادی به جهت ایراد سخنرانی در مراسمی در منزل گوهر عشقی (مادر وبلاگ نویس جان باخته ستار بهشتی) در سال ۹۵ به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

نهایتا با ادغام پرونده های موجود ۱۰ سال حبس به عنوان مجازات اشد در خصوص اتهام “کمک به دولت متخاصم از طریق مصاحبه با صدای آمریکا، رادیو فردا و بی‌بی‌سی فارسی” در خصوص وی قابل اجرا بوده که میزان محکومیت او با اعمال تخفیف مجازات به ۴ سال و ۶ ماه حبس تعزیری کاهش پیدا کرده است.

افزایش چشمگیر صادرات ایران به اروپا در ماه اکتبر

صادرات ایران به اتحادیه اروپا در ماه اکتبر، به بالای ۱۰۳ میلیون یورو رسید که بالاترین رقم از پایان سال ۲۰۱۸ تاکنون است.

تازه‌ترین آمارهای منتشر شده در یورواستات، مرکز آمار اتحادیه اروپا، نشان می‌دهد که ایران در ۱۰ ماه ابتدایی امسال ۷۳۶ میلیون یورو صادرات به اتحادیه اروپا داشته که حدود ۲۲ درصد بیشتر از دور مشابه پارسال است.

حدود یک سوم از کل صادرات ایران راهی آلمان شده است. آلمان همچنین بزرگترین صادرکننده کالا به ایران در میان ۲۷ عضو اتحادیه اروپا است.

این کشور در ۱۰ ماه ابتدایی ۲۰۲۱ حدود ۱.۱۶ میلیارد یورو صادرات به ایران داشته که معادل ۳۷.۵ درصد از کل صادرات اتحادیه اروپا به جمهوری اسلامی است.

صادرات کل اعضای اتحادیه به ایران در دور یاد شده ۳ میلیارد و ۸۸ میلیون یورو بوده که تنها ۲ درصد نسبت به دور مشابه پارسال رشد داشته است.

بعد از آلمان مهم‌ترین شرکای تجاری ایران عبارتند از ایتالیا، اسپانیا، هلند، بلژیک و تا حدودی هم فرانسه.

در دوران قبل از تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا سالانه ۱۱ میلیارد دلار کالا به ایران صادر می‌کرد و به همین میزان نیز واردات کالا و نفت از جمهوری اسلامی داشت.