ایران در دوران کرونا از نظر قربانیان پرستاری «جزء اولین‌ کشورها در جهان» بود

دبیرکل خانه پرستار ایران می‌گوید که در دوران کرونا، از نظر جان‌باختگان پرستاری، ایران جزء اولین‌ کشورها در جهان بوده است و ماهانه حدود ۳۰۰ نیروی متخصص در این حوزه مهاجرت کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، محمد شریفی‌ مقدم روز جمعه، ۲۷ اسفند، از جمله دلایل آمار بالای مرگ‌ و میر پرستاران را «فشار بالای کار» عنوان کرد و گفت: «بر مبنای کف استانداردهای جهانی به ازای هر هزار نفر باید سه پرستار وجود داشته باشد، اما در ایران این میزان یک و نیم پرستار به ازای هر هزار نفر است.»

آقای شریفی در این گفت‌وگو به آمار پرستاران جان‌باخته بر اثر کرونا و آخرین آمار پرستارانی که در دو سال گذشته به کرونا مبتلا شده‌اند اشاره نکرد. او پیشتر اواسط ماه مهر گفته بود که آمار مربوط به کارکنان بهداشتی و درمانی، «کاملاً امنیتی» است.‏

از زمان شیوع کرونا در ایران، مسئولان بهداشتی و درمانی بارها درباره شدت گرفتن موج مهاجرت پرستاران از کشور هشدار داده‌اند. درباره شمار پرستارانی که در دو سال گذشته اقدام به مهاجرت کرده‌اند تاکنون آمارهای متفاوتی از هزار و ۵۰۰ تا شش هزار نفر اعلام شده است.

یوسف رحیمی، عضو شورای‌ عالی سازمان نظام پرستاری، در ماه شهریور از افزایش شش برابری تقاضای پرستاران برای مهاجرت خبر داده و گفته بود که «شاید بیش از ۱۵۰۰ نفر در سال اقدام به مهاجرت می‌کنند».

آرمین زارعیان، رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری ایران نیز اوایل شهریور گفته بود که از زمان شیوع کرونا در کشور تا آن زمان بیش از صد هزار نفر از پرستاران به کرونا مبتلا شده‌اند.

دبیرکل خانه پرستار «دشواریِ شغل پرستاری» و «دستمزد نامناسب» را از جمله دلایل نارضایتی پرستاران در ایران عنوان کرد و گفت که حدود ۴۵ درصد پرستاران در ایران قرارداد موقت دارند و حدود صدهزار نفر نیز بیکار هستند.

در دو سال گذشته همزمان با تشدید فشارهای اقتصادی و تجمعات اعتراضی در اصناف مختلف، پرستاران نیز بارها در اعتراض به وضعیت کار و معیشت و همچنین بی‌توجهی مسئولان به مطالبات‌شان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

وزیر نفت ایران: حمله هکری به سامانه سوخت دو سه بار رخ داد

جواد اوجی، وزیر نفت ایران می‌گوید حمله هکری آبان‌ماه به سامانه سوخت تنها یک حمله نبود، «دو سه بار با روش‌های» مختلف انجام شد و «نفوذی‌های داخلی» و «عوامل خارجی» در این ماجرا نقش داشتند.

او در گفت‌وگویی که روز جمعه ۲۷ اسفند در خبرگزاری فارس، منتشر شده، توضیحی درباره عوامل این ماجرا نداده ولی گفته است هدف هک سامانه سوخت این بوده که « اتفاقاتی بدتر از آبان‌ماه ۹۸» رخ دهد.

اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ که در واکنش به افزایش چشمگیر و ناگهانی قیمت بنزین آغاز شد و به سرعت به اعتراضات گسترده ضدحکومتی تبدیل شد، به شدت توسط نیروهای امنیتی به شدت سرکوب شد. حکومت ایران تاکنون گزارش رسمی و دقیقی درباره شمار کشته‌ها ندادند، اما خبرگزاری رویترز در گزارشی شمار قربانیان آبان ۹۸ را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده است.

حمله سایبری به سامانه سوخت در ۴ آبان‌ امسال و آستانه دومین سالگرد اعتراضات خونین آبان ۹۸، تمام ۴۳۰۰ جایگاه سوخت در کشور را از کار انداخت و ارائه بنزین ۱۵۰۰ تومانی برای بیش از یک هفته دچار اختلال شد.

پس از این ماجرا، گروهی با نام «گنجشک درنده» مسئولیت حمله به سامانه سوخت را پذیرفت. مقام‌های حکومت ایران نیز اسرائیل و آمریکا را به نقش داشتن در این حمله متهم کردند و وعده دادند گزارش رسمی درباره این ماجرا منتشر می‌کنند که این وعده هنوز محقق نشده است.

جزئیات جدید از خسارات و تلفات زلزله کوخرد هرمزگان | تعداد پس لرزه ها | حضور پلیس در منطقه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: زمین لرزه ۶ ریشتری بامداد پنجشنبه در بخش کوخرد بستک از توابع این استان تلفات انسانی و مصدوم نداشت.

زلزله کوخرد هرمزگان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مهرداد حسن زاده صبح پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا ضمن اشاره به وقوع سه پس‌لرزه ۴.۱، ۴ و ۳.۵ ریشتری پس از وقوع زلزله اصلی، افزود: پس وقوع زلزله ها، نیروهای ارزیاب و امدادی به محل زلزله حضور یافتند و گزارشی از میزان تخریب و فرو ریختن دیدار و منازل تهیه کرده که پس از تکمیل آن به اطلاع عموم خواهد رسید.

وی با بیان اینکه کانون این زلزله در روستاهای کوخرد و جناح و مهران بستک بوده، ادامه داد: ضمن آماده باش به کل استان و استقرار در ستاد بحران، تاکنون سه تیم اورژانس، توزیع برق و راهدارای به محل زلزله اعزام شده، یک مورد افتادگی تیر برق داشتیم که متعاقب آن ۲ روستای بند کوه و هرسین بدون برق هستند، همچنین روستای لاوردین در بستک قطعی برق داشته و ارتباط تلفنی با این روستا قطع است؛ مناره مسجدی در لاور دین ترک خورده و ریزش کوه داشتم اما مسیر تردد باز است. همچنین برق روستای کوخرد هم قطع شده که در حال وصل آن هستیم.

بر اساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زمین لرزه شدیدی به بزرگی ۶ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در طول جغرافیایی ۵۴.۶۵ و عرض جغرافیایی ۲۶.۸۹ و در عمق ۱۰ کیلومتری از سطح زمین بامداد پنجشنبه حوالی کوخرد در استان هرمزگان را لرزاند.

این زمین لرزه در فاصله ۲۷ کیلومتری کوخرد بندرعباس با ۱۶۵ کیلومتر و شیراز با ۳۶۸ کیلومتر نزدیک ترین مراکز استان ها به کانون این زمین لرزه به وقوع پیوسته است.

مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زمان وقوع این زمین لرزه را ساعت ۲ و ۴۵ دقیقه و ۴۴ ثانیه بامداد پنجشنبه اعلام کرده است.

اظهارات تازه داریوش مهرجویی: محمدرضا شریفی‌نیا یک «فرستاده» و «بازجوی شیرین‌زبان» است


حواشی مرتبط با عدم اکران نوروزی فیلم «لامینور» ساخته داریوش مهرجویی، و انتشار پیا‌م‌های دیداری این کارگردان ایرانی در فضای مجازی همچنان ادامه دارد.

داریوش مهرجویی که هفته گذشته پس از صدور مجوز نمایش فیلم لامینور توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ویدئویی که توسط محمدرضا شریفی‌نیا گرفته شده بود، ماجراهای پیش آمده را «سوء تفاهم» خوانده بود، در جریان یک مصاحبه شنیداری به شدت از او انتقاد کرد.

داریوش مهرجویی به بهمن بابازاده، خبرنگار حوزه موسیقی، می‌گوید که محمدرضا شریفی‌نیا او را مجبور کرده است در ویدیوی مذکور با لحنی متفا‌وت و آشتی‌جویانه سخن بگوید.

به گفته این کارگردان، محمدرضا شریفی‌نیا همراه با دستیارش بدون هماهنگی قبلی و کاملا سرزده به منزل او رفته‌اند تا درباره ماجراهای پیش آمده صحبت کنند.

داریوش مهرجویی با اشاره به اینکه سال‌ها پیش در چند پروژه هنری با محمدرضا شریفی‌نیا همکاری داشته است، می‌گوید که شنیده بود که او «فرد منفوری» است ولی چون در فضای مجازی فعال نیست، شخصا این داستان‌ها را باور نمی‌کرد.

به گفته داریوش مهرجویی، محمدرضا شریفی‌نیا از او خواسته بود تا ضمن قدردانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیه رضا درمیشیان، تهیه‌کننده لامینور، سخن بگوید که این کارگردان چنین درخواستی را نپذیرفته است.

هستی امیری، فعال دانشجویی، به یک سال حبس محکوم شد

عکسی که از هستی امیری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است
 
رادیوفردا

هستی امیری، دانشجوی دانشگاه علامه‌طباطبائی، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و منع شرکت در گردهمایی‌های دانشجویی به جز کلاس‌های درس محکوم شد.

امیر رئیسیان، وکیل خانم امیری روز دوشنبه، ۲۳ اسفند در توییتی ضمن اعلام این خبر گفت که از مصادیق اتهامات مطرح‌شده علیه این فعال دانشجویی، تصویر منتشرشده از او در ۸ مارس (روز جهانی زن) در سال گذشته و مواضعش درباره اعدام در توییتر بوده است.

به گفته وکیل خانم امیری، مجازات‌های «تکمیلی» او شامل «ضبط گوشی‌ تلفن همراه مورد استفاده، منع عضویت در احزاب، گروه‌ها و دستجات سیاسی و اجتماعی (داخل و خارج فضای مجازی) به مدت دو سال» است.

 

بنا بر گزارش‌ها، پلیس امنیت عمومی ۱۳ دی امسال وارد منزل این دانشجو شده و به دلیل عدم حضور در خانه، به صورت شفاهی به خانواده‌ او اعلام کرده بود که او باید در تاریخ ۱۸ دی به شعبه دو بازپرسی دادسرای اوین مراجعه کند.

در جلسه تفهیم اتهام از جمله اتهامات خانم امیری «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» اعلام و او با قرار وثیقه‌ پانصد میلیون تومانی آزاد شد.

خانم امیری بعدتر از اتهام اول تبرئه شد و حکم حبس و منع شرکت او در گردهمایی‌های دانشجویی، ۱۷ اسفند هم زمان با روز جهانی زن از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران صادر شده است.

بازداشت و صدور احکام سنگین در مورد فعالان دانشجویی با اتهامات مشابهی چون «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» در چهار دهه حاکمیت جمهوری اسلامی در ایران سابقه دارد.