امارت طالبان؛ زنانی که محرم شرعی ندارند به خانه‌نشینی محکوم‌اند

وزارت امربه‌معروف طالبان به رانندگان خودروهای مسافربری هشدار داد از سوار کردن زنان بدون حجاب و محرم شرعی خودداری کنند‌ـ NOORULLAH SHIRZADA / AFP

فعالان حقوق بشر دستور طالبان را به تلاش برای حذف زنان از اجتماع تعبیر می‌کنند

نیلوفر لنگر 

دستور وزارت امربه‌معروف طالبان درباره منع سفر زنان بدون محرم شرعی، اکنون بر همه بخش‌های زندگی زنان افغانستان سایه افکنده است. هرچند این دستور سفر در فاصله بیش از ۷۸ کیلومتر را برای زنانی که محرم شرعی ندارند منع کرده است، نیروهای طالبان در کابل و دیگر شهرها، زنان را به‌دلیل سوار تاکسی شدن بدون محرم یا حضور در مکان‌های اجتماعی نیز مجازات می‌کنند. فعالان حقوق زن در افغانستان، این دستور طالبان را به تلاش برای حذف زنان از اجتماع تعبیر می‌کنند.

وزارت امربه‌معروف طالبان در ۵ دی‌ماه، دستور منع سفر زنان بدون محرم شرعی را صادر کرد و به رانندگان نیز هشدار داد تا از سوار کردن زنان بدون حجاب و محرم شرعی در خودروهای مسافربری خودداری کنند. طالبان پیش‌ از این دستور نیز در کابل و دیگر شهرهای افغانستان این محدودیت‌ها را اعمال می‌کرد، اما اکنون جنبه قانونی پیدا کرده و دست افراد طالبان را برای مجازات افراد خاطی باز کرده است. افراد طالبان این دستور را نه‌تنها برای منع سفرهای دور بدون محرم شرعی بلکه برای سوار تاکسی شدن، ورود به مغازه‌ها، سر زدن به مکان‌های عمومی نیز در مورد زنان اعمال می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد